نیاز جدید آمریکا در خاورمیانه
تاريخ : چهار شنبه 6 آبان 1394 | 11:9 | نويسنده : احسان گرگانی


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری تحلیلی المانیتور (al-monitor) تنها راه حل بحران سوریه را همکاری با ایران دانسته و از اصرار جان کری برای کنار گذاشتن تهران از مذاکرات انتقاد کرده است. المانیتور تاکید کرده که موضع وزیرخارجه آمریکا با خواست روسیه و حتی اتحادیه اروپا هماهنگی و همخوانی ندارد.
 
 
خلاصه ای از این نوشتار را که زیر عنوان "بدون ایران امکان دستیابی به هیچ موفقیتی در سوریه وجود ندارد" تنظیم و منتشر شده با هم مرور می کنیم:
 
 
««مداخله نظامی روسیه جهت حمایت از دولت بشار اسد در سوریه موجب شده که دور جدیدی از دیپلماسی آغاز شود که هدف از آن یافتن راه حلی سیاسی برای انتقال قدرت سیاسی در این کشور است.
وزرای خارجه آمریکا، روسیه، عربستان سعودی و ترکیه، 23 اکتبر در وین اعلام کردند که جلسات و گفتگوهای گسترده تری درباره سوریه وجود خواهد داشت و احتمالا پیش از 30 اکتبر این جلسات برگزار می شوند. 
 
جان کری اذعان کرده، علیرغم ادامه اختلافات بین آمریکا و متحدانش درباره نقش بشار اسد در دوره انتقال قدرت سیاسی، زمینه رسیدن به اجماع به میزان کافی وجود دارد از جمله منافع مشترک موجود در رسیدن به "سوریه متحد" و شکست دادن داعش. این منافع مشترک می توانند موجب آغاز دور جدیدی از مذاکرات در سطوح بالا شوند. 
 
 کنفرانس "ژنو 2" که در ژانویه 2014 درباره بحران سوریه برگزار شد، به علت اختلاف روسیه با آمریکا و متحدانش درباره نقش اسد در مرحله انتقال قدرت سیاسی، متوقف شد و بی نتیجه ماند. غیبت ایران در ژنو 2 –که ابتدا دعوت شد اما بعدا این دعوت پس گرفته شد– نیز موجب رسیدن این کنفرانس به شکست نهایی بود.
 
 
"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه، در 23 اکتبر شایعات موجود مبنی بر توافق کشورش برای معامله بر سر اسد قبل از برگزاری مذاکرات صلح سوریه را رد و تاکید کرد که این شایعات صحت ندارند. وی همچنین خواستار نقش آفرینی ایران و  مصر برای حل بحران سوریه از طریق دیپلماسی شده است.
 
 
از سوی دیگر "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز از لزوم حضور ایران و نقش آفرینی این کشور جهت حل بحران سوریه سخن گفته است. وی تاکید کرد: من امیدوارم که ایران بتواند به عنوان بخشی از تلاش مشترک در سوریه حضور داشته باشد.
درعین حال جان کری گفته: حضور ایران جزء گزینه های ما نیست و روی میز نمی باشد. ممکن است زمانی بیاید که ما با ایران هم مذاکره کنیم ولی الان در آن بازه زمانی قرار نداریم.
 
 
سوریه تحمل یک شکست دیپلماتیک دیگر را ندارد. بنابراین به نظر می رسد، راه حل فراگیر و حضور همه طرف های موثر در پشت میز مذاکرات، بهترین رویکرد باشد. با کنار گذاشتن ایران که ژنرال ها و مستشاران نظامی اش درحال رهبری و هماهنگ سازی عملیات های نظامی با ارتش سوریه هستند به نظر می رسد که هر دستورالعملی در سوریه به شکست خواهد انجامید.»»
 
 
در همین حال روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال (WSJ) نیز از نیاز واشنگتن برای همکاری با ایران و روسیه جهت دستیابی به موفقیت در خاورمیانه سخن گفته است. 
 
وال استریت ژورنال با اشاره به درک نیاز به ایران و روسیه از سوی مقامات ارشد ایالات متحده می نویسد: آمریکا نیاز جدیدی را مبنی بر همکاری با روسیه و ایران در خاورمیانه احساس می کند. 
 
این روزنامه کثیر الانتشار با درج تصویری از بازگشت جنازه های نظامیان آمریکایی از عراق در یادداشت خود می افزاید: واشنگتن و متحدانش اذعان کرده اند که تلاش ها برای به ثبات رساندن منطقه خاورمیانه بدون حضور مسکو و تهران با مشکل روبرو خواهد بود.

منبع: جام نیـوز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: