چیزی امضا نکردیم که به مجلس بفرستیم
تاريخ : دو شنبه 9 شهريور 1394 | 13:34 | نويسنده : احسان گرگانی

حسن روحانی می‌گوید نه او و نه وزیر خارجه‌اش، محمدجواد ظریف پای برنامه جامع مشترک اقدام را امضا نکرده‌اند، بنابراین مطالبه مجلس مبنی بر ارائه برجام به صورت لایحه، به صلاح نیست. در حالی که نمایندگان مجلس براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی، خواستار ارائه لایحه برجام برای تصمیم‌گیری مجلس درباره آن هستند، دولتی‌ها بارها به شیوه‌های مختلف، مخالفت خود را با این موضوع نشان داده‌اند. از ماجرای ترجمه اشتباهی که جواد ظریف به مجلس ارائه کرد تا اظهارنظر عجیب عراقچی که گفته بود بررسی برجام در مجلس «به صلاح نیست» نشان داد دولتی‌ها با بررسی برجام در مجلس مخالف هستند. اکنون حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم هم نشان داده است تمایلی به ارائه لایحه برجام به مجلس ندارد.
او دیروز در نشست خبری با اهالی رسانه در این‌باره گفت: این یک بحثی است که مطرح است. حالا اگر پاسخش طول کشید، چاره‌ای نیست. طبق قانون اساسی و اصل 77 و اصل 125 که تبیین می‌کند می‌گوید وقتی توافقی را رئیس‌جمهور یا نماینده‌اش امضا می‌کند برای تصویب به مجلس می‌فرستد. ما که چیزی را امضا نکردیم. آنچه امروز دارد انجام می‌گیرد نسبت به اجرای معاهده‌ای است که قبلا ایران آن را پذیرفته است. می‌گویند معاهده ان‌پی‌تی را درست اجرا کردید یا نه. تمام مذاکرات برای این بود که ثابت کنیم این اتهامات ناروا است و یک اعتمادی هم آنها نسبت به برنامه آینده هسته‌ای ایران داشته باشند. همه این بحث‌ها برای اجرای درست معاهده‌ای بوده که قبلا تصویب شده در ایران. امروز هیچ معاهده جدیدی نیست. در برجام هم می‌گوید به صورت داوطلبانه ایران انجام دهد. هیچ یک از 1+5 هم به پارلمان خود نبرده. ضمن اینکه اگر ببریم به پارلمان چی می‌شود؟ یک الزامی برای دولت می‌شود. یعنی کار را به نفع آنها انجام داده‌ایم. وی افزود: رفتن به مجلس یعنی چیزی که وزیر خارجه و رئیس‌جمهور تا حالا امضا نکرده، امضا کنیم. یعنی بر خودمان الزاماتی کنیم که هیچ کشوری نکرده است. بقیه کشورها هم رئیس‌جمهور و وزیرخارجه‌شان امضا  نکرده. چرا می‌خواهیم فشاری را از لحاظ حقوقی بر مردم ایران وارد کنیم که هیچ الزامی ندارد؟ اصل 125 روشن می‌کند چیزی که رئیس‌جمهور یا نماینده‌اش امضا کرد. ما که چیزی امضا نکردیم. برجام سبکش این بود که دولت‌ها تفاهم کنند و برود سازمان ملل و شورای امنیت تصویب شود که آنجا هم رفت.
شما می‌دانید شبیه این ما در توافق ژنو هم داشتیم. منتها آن کوتاه‌مدت 2 ساله بود و این ممکن است 10 سال باشد مثلا. آن نرفت به مجلس تصویب شود. قبلا تفاهمات دیگری هم در زمینه هسته‌ای داشته‌ایم. پاریس و سعدآباد نرفت مجلس و هیچ‌کس هم نگفت چرا نرفت مجلس. این هم شبیه آنهاست. البته ممکن است این بحث مطرح باشد که نهادهایی باید برجام را بررسی کنند. روحانی ادامه داد: پرونده هسته‌ای از قدیم از سال 82 زیر نظر شورایعالی امنیت ملی بررسی و نظارت می‌شد. این شورا الان هم بررسی‌های متعدد درباره برجام داشته و الان تقریبا مراحل نهایی خود را طی می‌کند. وقتی چیزی طبق اصل 176 قانون اساسی در شورای امنیت ملی سیرش طی شود، این اصل حاکم بر آن اصول قانون اساسی است که اشاره کردید.

 اغراق در آمار پول‌های بلوکه‌شده
روحانی همچنین در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اعلام ارقام مختلف که دولتی‌ها برای پول‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور از 29 میلیارد دلار تا 180 میلیارد دلار مطرح کرده‌اند، گفت: البته رقم‌هایی که شما به آن اشاره کردید برخی با واقعیت منطبق نیست، اما همان طوری که شما بیان کردید، ارقام مختلفی بیان می‌‌شود که این ارقام می‌تواند درست باشد. وی ادامه داد: گاهی کل ارزهایی که ما در خارج از کشور داریم در مجموع چقدر است و گاهی کل ارقامی که مربوط به صندوق توسعه ملی است، منها و کم می‌شود و گاهی رقمی که مربوط به ذخایر بانک مرکزی است که از آن کسر می‌شود، بخشی از این پول مال دولت است که تبدیل به ریال و وارد خزانه می‌شود که خیلی بالا نیست و رقم‌هایی است که مقامات اقتصادی و رئیس بانک مرکزی آن را اعلام کردند. روحانی خاطرنشان کرد: رقمی که مال دولت است، رقم زیاد نیست، اما در کل بخشی از این پول ذخایر بانک مرکزی است که برای کل تحرکات اقتصاد خارجی ما تأثیرگذار است و مهم است و پشتوانه مهمی برای حرکت‌های اقتصادی خواهد بود، بخشی برای صندوق توسعه ملی است که بسیار مهم است و می‌تواند در بخش‌های موردنظر فعال شود، بنابراین در برخی از این ارقام اغراق و مبالغه هست، اما اینکه چند گونه رقم گفته می‌شود بستگی دارد که کل آن را در نظر بگیریم یا اینکه پول ذخایر بانک مرکزی و پول صندوق توسعه ملی را از آن کم کنیم، بنابراین این رقم‌ها مختلف است.
  طول می‌کشد!
اثرگذاری توافق هسته‌ای بر معیشت مردم نیز یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده در نشست خبری دیروز حسن روحانی بود. روحانی در این‌باره گفت طول خواهد کشید تا اثر رفع تحریم‌ها بر معیشت دیده شود!
روحانی که در موعد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 وعده رفع 100 روزه مشکلات را داده بود؛ درباره زمان اثرگذاری تحریم‌ها بر معیشت مردم گفت: اثرش دیده می‌شود. هم در فضای امروز کشور و هم منطقه و جهان. اما اگر بخواهیم ملموس‌تر بشود، هنوز که نهایی نشده به هرحال، زمانی که قدم‌های نهایی برداشته و تحریم‌ها برداشته شود؛ ان‌شاءالله در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود. رئیس‌جمهور تصریح کرد: وقتی تحریم‌ها برداشته شود تا آثار مثبتش در جامعه بیاید کمی طول می‌کشد. مثلا مانع برداشته می‌شود که نفت را به اندازه قبلی بفروشیم که زمانی طول می‌کشد تولیدمان افزایش یابد و زمانی طول می‌کشد تا مشتری بیابیم و زمانی هم طول می‌کشد، حدود 2 ماه که پولش به خزانه بیاید. اما آنچه مهم است اعتماد بیشتر مردم و امید بیشتر مردم است. این چیزی است که نقد کار ما است. در سایه امید و اعتماد ان‌شاءالله به همه اهداف دست می‌یابیم. وی همچنین گفت: در این 2 سال تلاش ما ایجاد ثبات و آرامش بود و ان‌شاءالله در 2 سال پیش رو تلاش ما رونق، رشد و پیشرفت خواهد بود.  ما در همه این زمینه‌ها کاری که در این 2 سال انجام دادیم، این بود که مقدمات لازم را فراهم کردیم. مقدمه واجب هم که خب، واجب است. این مقدمات را در سیاست داخلی و خارجی و فرهنگی و اجتماعی فراهم کردیم. ان‌شاءالله امسال شاهد یک انتخابات بسیار خوب خواهیم بود و آن در زمینه رشد و رونق سیاسی در اسفند ظاهر می‌شود. مردم شاهد یک انتخابات بسیار خوب و با مشارکت بسیار خوب و شکوهمند خواهند بود. ان‌شاءالله رقابتی‌تر از گذشته. رقابتی که همیشه بوده است و با احساس سلامت بیشتر. سالم بودن یک موضوع است که همیشه سالم بوده ولی احساس سلامت موضوعی دیگر است که ان‌شاءالله بالا خواهیم برد. همه نهادها هم باید دست به دست هم بدهند. ما قصد دعوا با هیچ نهادی نداریم اما همانطور که قبلا گفتم در انتخابات به عنوان مسؤول اجرای قانون اساسی به وظیفه‌ام عمل خواهم کرد. حالا ممکن است برخی خوشحال شوند و برخی نشوند.
یارانه غیرقانونی!
روحانی در ادامه نشست خبری خود درباره طرح برخی دعاوی علیه معاون اول او در قوه‌قضائیه گفت: شکایت را از نظر حقوقی هر کسی آزاد است که مطرح کند. ما هم هیچ ابایی نداریم که فردی از یک مقام دولتی بخواهد شکایت کند. شاید از یک دیدگاه به نفع دولت باشد که فرصتی پیش می‌آید آن موارد را بیشتر تبیین کند اما نکته کلی که می‌گویند دولت خوب است مسائل را آنچنان توضیح دهد که فضایی برای این حرکت‌ها ایجاد نشود، دوپهلو است. اگر توضیح دهیم که قبل چه کار شده و هر روز بخواهیم توضیح دهیم، یعنی دولت تبدیل می‌شود به بیان مواردی که در دولت گذشته صورت گرفته است. این به نظر من نه خواست مردم است و نه فرصت این کار را داریم که صبح تا شب تبیین کنیم چه مشکلاتی در گذشته بوده است البته به مناسبت قبلا اشاره کردیم. خدمت مقام معظم رهبری گفتم اول که شروع کردیم با 3 چاله بزرگ مواجه بودیم؛ یکی بدهی‌های کلان دولت، یارانه‌ای که خلاف قانون انجام شده بود و مشکلی برای ما باقی‌مانده و مسکن‌مهر که بدون حساب و کتاب از پایه پولی کشور بردند بالا. پایه پولی تقریبا 2 برابر شده است، از زمان خلق پول تا آن زمان. ضمن اینکه جاهایی ساخته شده که امکانات ندارد. در عین حال مجبوریم تکمیل کنیم. 125 هزار تا تکمیل شده و 45 هزار تا در حال تکمیل است.
روحانی همچنین در پاسخ به سوال واحد مرکزی خبر درباره اظهارات جمعه شب اوباما مبنی بر آرزو برای تغییر جمهوری اسلامی، گفت: اصل مساله  که باید حواس‌مان را جمع کنیم برای نفوذ آمریکا و قدرت‌های بزرگ، کاملا درست است. آنکه مقام معظم رهبری مطرح کردند رهنمود ملی است و همه باید به آن توجه کنیم. ما باید شرایطی را خودمان ایجاد کنیم که جلوی این رخنه‌ها و نفوذها را بگیریم. باید سد درست کنیم. هرچه قدرت اقتصادی‌مان بالا برود، هرچه قدرت تکنولوژی بیشتر و وحدت و انسجام ملی بیشتر شود و هرچه روابط دولت و ملت برود بالاتر، احتمال نفوذ دشمن مرتب کمتر می‌شود. اگر بین دولت و نظام و ملت اعتماد نباشد راه رخنه که هیچ، اتوبان باز می‌شود برای نفوذ. اگر از نظر اقتصادی نیازمند باشید و وابسته به نفت باشید نفوذ می‌کنند. هرچه توسعه ما با دنیا و بویژه با همسایگان نزدیک‌تر شود رخنه سیاسی و فرهنگی و امنیتی هر روز کمتر می‌شود. این رسالت و وظیفه اصلی ماست. بعد از توافق برجام و شرایط پساتحریم ممکن است برخی بگویند شرایط باز می‌شود و وارد ایران می‌شویم و می‌توانیم نفوذ کنیم‌؛ باید کاری کنیم که نفوذ ایران در منطقه، البته نه دخالت، نفوذ فکری و علمی و فرهنگی، بیشتر شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: