اقدام تحریک آمیز آمریکا و زخم‌ کهنه‌ای که سر باز می‌کند/ ایران باید هوشیار باشد
«اکنون دولت ایران به تهدید دولت آمریکا روی آورده و حسن روحانی رئیس جمهور ایران وعده داده است که این پرونده را به دادگاه بین المللی خواهد فرستاد...»
دادگاه عالی ایالات متحده اقدام تحریک آمیز آمریکا و زخم‌ کهنه‌ای که سر باز می‌کند/ ایران باید هوشیار باشد
به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، پایگاه آمریکایی المانیتور (Al Monitor) با انتشار گزارشی تحت عنوان "با مصادره دارایی های ایران توسط آمریکا شاید زخم های کهنه سرباز کنند"، به دست اندازی آمریکا به 2 میلیارد دلار از اموال ایران و تبعات آن پرداخته است.

 

در این گزارش آمده است: ««یک ماه پس از صدور حکم دیوان عالی ایالات متحده و مصادره دو میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان بمب گذاری در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت، برخی از مقامات ایرانی، خواستار اقدام دولت ایران و ارجاع این پرونده به دیوان بین المللی دادگستری هستند.

 

تهران همواره هرگونه دخالت در بمبگذاری سال 1938 را تکذیب کرده است. از این رو، حکم اخیر دادگاه عالی آمریکا مقامات ایرانی را به خشم آورده و این اقدام را دزدی در روز روشن و راهزنی توصیف کردند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این حکم گفت که این حکم یک سرقت است و ایران احکام صادر شده علیه خود در دادگاه های دیگر کشورها را به رسمیت نمی شناسد. او با ارسال نامه ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، حكم دادگاه هاي آمريكا عليه دارايي هاي مردم ايران را تهديدي عليه حقوق بين المللي خواند و تاكيد نمود كه اين آمريكا است كه ملزم است غرامت هاي معوقه ناشي از سياست هاي خصمانه اش را به مردم ايران بپردازد.

 

اکنون دولت ایران به تهدید دولت آمریکا روی آورده و حسن روحانی رئیس جمهور ایران وعده داده است که این پرونده را به دادگاه بین المللی خواهد فرستاد. اما آیا تهدید روحانی جدی است؟

 

پیروز مجتهدزاده محقق سیاست خارجی و استاد جغرافیای سیاسی در مصاحبه با المانیتور عنوان کرد که "این اقدام روحانی، واکنشی فوری برای آرام کردن موج انتقادات داخلی است." »»

 

در ادامه این گزارش به دو دیدگاه متفاوت در زمینه ارتباط این اقدام آمریکا با توافق هسته ای اشاره شده و آمده است: ««مجتهدزاده مصادره اموال ایرانیان را در بستر توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی دانسته و می گوید: "واقعیت خارجی نشان می دهد که وعده های دولت آمریکا و ایران در توافق هسته ای که تحت عنوان برجام شناخته می شود به اندازه کافی رسمی و واقعی نبوده و هیچ ضمانتی از طرف آمریکایی برای عمل به تعهداتش وجود ندارد. در نتیجه آمریکایی ها قادر هستند هر اقدامی که می خواهند انجام دهند."

 

مجتهد زاده که زمانی طرفدار سرسخت توافق هسته ای بوده و اخیرا موضعی علیه توافق دارد، در پاسخ به سئوال المانیتور در رابطه با امکان شکایت ایران در دادگاه های بین المللی، می گوید: روشن نیست که رسیدگی به چنین پرونده ای در حوزه مسئولیت دیوان بین المللی دادگستری باشد یا خیر." مجتهد زاده با اشاره به تفاهمات اعلام نشده میان ایران و آمریکا می گوید: سئوال اصلی اینجاست که آیا دولت ایران آماده انتشار جزئیات توافق خود با واشنگتن هست و مهم تر از آن اینکه، طرف آمریکایی موافق آشکار ساختن چنین جزئیاتی هست؟ چرا که مشکل اصلی در همین جزئیات آشکار نشده است."»»

 

المانیتور در ادامه به انعکاس نظرات دیگری نیز پرداخته که دست درازی آمریکا به دارایی های ایران را مربوط به توافق هسته ای نمی دانند، و می نویسد: «سید محمود کاشانی، استاد دانشگاه و حقوق دان ایرانی، نظری نسبتا متفاوت دارد. او در گفتگو با المانیتور عنوان کرد که مصادره اموال ایران ربطی به برجام ندارد. او می گوید: "دادگاه عالی ایالات متحده، با برجام یا بدون برجام چنین حکمی را صادر می کرد. این اقدام غیر قانونی است و براساس قوانین بین المللی آمریکا حق مصادره اموال ایران در بانک های خود را ندارد. واشنگتن باید در رابطه با این حکم اشتباه مسئول شناخته شود."»


در انتهای این گزارش با اشاره به اظهارات کاشانی آمده است: «پرونده های حقوقی بین المللی مسائل بسیار ظریف و حساسی هستند و نمی توان به آن ها با دید احساسی نگریست. در این راستا دولت ایران باید پیش تصمیم گیری برای اقدام قانونی علیه دولت آمریکا در هر دادگاهی، تمامی جوانب این مسئله را از طریق گفتگو با اشخاص آگاه و کارشناسان حقوق بین الملل بررسی نماید.»

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: