با بازگشایی سفارت انگلیس در سال انتخابات چشم فتنه روشن شد// کیف‌های انگلیسی در تهران!

فیلیپ هاموند دیروز وارد ایران شد، یک‌راست به خیابان فردوسی رفت و سفارت انگلیس در تهران را پس از 4 سال بازگشایی کرد.
 به‌رغم پنهانکاری وزارت امور خارجه ایران، اواخر هفته گذشته روزنامه گاردین، خبر سفر هاموند به ایران را منتشر کرد و نوشت در جریان این سفر سفارت انگلیس در تهران بازگشایی می‌شود. در ایران نیز «منبع آگاه» در وزارت امور خارجه خبر را تایید کرد تا تمام اطلاع‌رسانی دولت حسن روحانی درباره ورود سفیر انگلیس به ایران و بازگشایی سفارت آنها، محدود به همین منبع آگاه شود البته روز شنبه و پس از آنکه تمام رسانه‌های ایرانی خبر ورود نابهنگام وزیر خارجه انگلیس به ایران را منتشر کردند؛ مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه که مسؤول پروژه بازگشایی سفارت انگلیس در وزات امور خارجه بود، توضیحاتی درباره این موضوع ارائه داد.
به هر حال انگلیسی‌ها در سال انتخابات آمدند! آنها آخرین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 در ایران بودند، همان انتخاباتی که سفارت انگلیس نقش راهبردی در فتنه پس از آن را داشت و حتی دیپلمات‌ها و کارمندان آن نیز به صورت میدانی در آن حضور داشتند. نقش سفارت انگلیس در فتنه 88 و نیز نقش سرویس‌های امنینی این کشور در شهادت شهید شهریاری، باعث شد تا مجلس شورای اسلامی که در همان سال 88 طرح کاهش روابط با انگلیس را در دستور کار قرار داده بود، در سال 90 این طرح را تصویب کند و سطح روابط را از سفیر به کاردار کاهش دهد. در این میان دانشجویان انقلابی نیز با تجمع در مقابل سفارت انگلیس و ورود به این سفارتخانه، خواستار تعطیل شدن جاسوسخانه در ایران شدند. اکنون با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، انگلیسی‌ها به ایران بازگشته‌اند! آنها در سال انتخابات به ایران بازگشتند؛ این در حالی است که در آستانه ورود آنها به ایران و با مجوز دولت روحانی، فعالیت دوستان انگلیسی‌ها در فتنه 88 پوشش قانونی گرفت و آنها آغاز فعالیت خود را با برگزاری یک گردهمایی جشن گرفتند!
همه اینها در روزهایی رخ داده که جمع‌بندی برجام در ایران و آمریکا در حال بررسی است و آنگونه که معصومه ابتکار، فعال فتنه 88 و معاون حسن روحانی اخیرا به انگلیسی‌ها گفته، این توافق باعث تقویت جریان اصلاحات در ایران خواهد شد. تمام این گزاره‌ها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرد؛ یک فتنه جدید را خبر می‌دهد! فتنه‌ای که انگلیسی‌ها به عنوان اساتید تفرقه، بنیانگذاران آن هستند! بسیاری معتقدند تمایل انگلیسی‌ها برای بازگشایی سفارت خود در ایران در سال انتخابات، به معنای آن است که آنها به دنبال تاثیرگذاری در انتخابات پیش‌رو در ایران هستند.   به هر حال، هاموند دیروز وارد ایران شد و بلافاصله به ساختمان سفارت رفت و در آنجا رسما بازگشایی سفارت را اعلام کرد.  فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه سفارت این کشور در تهران را بازگشایی کرد. هاموند اولین وزیر خارجه انگلیس از سال 2003 است که به ایران می‌آید. وی مستقیما به سفارت رفت و در مراسمی رسمی این ساختمان را بازگشایی کرد. وزیر خارجه انگلیس در این مراسم که در محوطه سفارت برگزار شد، گفت محدودیتی در روابط ایران و بریتانیا وجود ندارد، هرچند ممکن است آنها در همه موضوعات اشتراک نظر نداشته باشند. به گزارش فارس، فیلیپ هاموند بعد از بازگشایی سفارت لندن در تهران با اعلام رسمی این خبر گفت بازگشایی سفارت نقطه عطفی برای بهبود روابط است.
هاموند البته در هنگام ورود به ایران پستی در حساب توئیترش منتشر کرد و نوشت: «به تهران رسیده‌ام. این سفر اولین دیدار وزیر خارجه انگلیس از تهران از سال 2003 و یک نقطه عطف تاریخی در روابط با ایران است». هاموند منظور خود را از نقطه عطف به طور صریح بیان نکرد اما به نظر می‌رسد براساس تحلیل‌های واقع‌گرایانه‌ای که درباره اهداف پنهان غرب از توافق هسته‌ای وجود دارد، انگلیسی‌ها در تلاش هستند در ماجرای نفوذ، از دوستان آمریکایی خود عقب نمانند.
 البته انتظار می‌رفت زودتر از موعد فعلی، بازگشایی سفارت در دولت حسن روحانی رخ دهد؛ چراکه پیش از این انتظار می‌رفت سفارت طرفین اندکی پس از تعیین کاردار بازگشایی شود، اما برخی موضوعات فنی مانع این کار شده بود. یکی از این موارد، این بود که کارکنان سفارت انگلیس در سال 2011 پیش از ترک تهران اغلب وسایل ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی سفارت را نابود کرده بودند. با اتخاذ تصمیم بازگشایی سفارت‌ها، لندن قصد داشت این تجهیزات را نوسازی کند، اما با محدودیت قانونی از سوی ایران برای انتقال تجهیزات مواجه بود. براساس قوانین، دیپلمات‌های خارجی در نهایت تا 15 کیلوگرم بار را می‌توانند به ایران وارد کنند. انگلیس پیش از آنکه صدور ویزا برای ایرانی‌ها را در تهران از سر بگیرد، تأکید داشته است باید توافقی دوجانبه به امضا برسد که اجازه دهد اتباع ایرانی که بیش از اعتبار ویزای‌شان در انگلیس مانده‌اند، به تهران بازگردند اما قانون ایران اجازه پذیرش اتباع اخراج‌شده از سوی کشورهای خارجی را نمی‌دهد البته هنوز درباره راهکاری که بر سر مساله ویزاها به دست آمده، جزئیاتی منتشر نشده است. به نوشته گاردین، اقامتگاه سفیر و چند ساختمان دیگر سفارت اکنون بازسازی شده است. قرار است در ابتدای فعالیت سفارت گروه کوچکی از دیپلمات‌ها به ریاست آجی شارما که تاکنون کاردار غیرمقیم انگلستان بود، در تهران مستقر شوند. انگلیس سفیر تازه‌ای هم برای اعزام به تهران انتخاب کرده، اما نام وی هنوز اعلام نشده است.  هاموند پس از بازگشایی سفارت ابراز امیدواری کرد طرفین طی چند ماه آینده برای تعیین سفیر به توافق برسند. وی همچنین گفت: «بازگشایی سفارتخانه‌های ما گامی کلیدی برای توسعه روابط دوجانبه است. در این وضع ما می‌خواهیم مطمئن باشیم توافق هسته‌ای موفقیتی است که با برداشتن تحریم‌ها، با گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری همراه است. بریتانیا و ایران باید آماده گفت‌وگو درباره چالش‌های مشترک شامل تروریسم، ثبات منطقه و گسترش داعش در سوریه و عراق و مقابله با مواد مخدر و مهاجرت باشند».
هاموند: بازگشایی سفارت نماد نیست، کانال است
فیلیپ هاموند بعدازظهر دیروز به ساختمان وزارت امور خارجه ایران رفت تا با همتای ایرانی خود دیدار کند. او حوالی ساعت 6 عصر در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه، با محمدجواد ظریف دیدار کرد. وزرای خارجه ایران و انگلیس پس از گفت‌وگویی دوجانبه، براساس پروتکل‌های مرسوم به میان خبرنگاران آمدند. ظریف در این کنفرانس خبری گفت: امروز در تهران و لندن سفارتخانه‌های طرفین در حد کاردار کار خود را آغاز کردند و این می‌تواند شروع روابط ایران و انگلیس باشد. امروز وارد روابط با طرف مقابل براساس احترام متقابل شده‌ایم. وی ادامه داد: دیدگاه‌های متفاوتی درباره بعضی موضوعات بین ما وجود دارد. به نظر ما گفت‌وگو و تعامل و درک مشترک روش بهتری برای برخورد با اختلاف‌نظرهاست البته در برخی موارد اشتراک نظر وجود دارد مانند نحوه اجرای برجام. همینطور اشتراک نظر درباره مبارزه با افراط، فرقه‌گرایی و مبارزه با مواد مخدر وجود دارد. به گزارش تسنیم، وزیر امور خارجه گفت:
اشتراک نظر درباره امکانی که برجام درباره همکاری‌های اقتصادی ایجاد کرده است نیز داریم. درباره مسائلی که  اختلاف نظر داریم؛ مانند حقوق بشر و سایر موارد حاضریم از طریق گفت‌وگو مشکلات را حل کنیم. ظریف افزود: روابط ما با اروپا شامل گفت‌وگو‌ها با بریتانیا خواهد بود. وزیر خارجه انگلیس هم پس از ظریف سخنرانی و از حضورش در ایران ابراز خوشحالی کرد. وی گفت: این اولین سفر در سطح وزیر از سال 2003 است، ما در 2014 کاردار غیرمقیم تعیین کردیم. هاموند گفت: ما شب‌های بی‌پایانی در لوزان کار کردیم. وی ادامه داد: ایران کشور مهمی است و در این منطقه ملتهب باقی خواهد ماند. بازگشایی سفارتخانه فقط یک نماد نیست بلکه کانال‌هایی برای تعامل خواهد بود، ما با هم موفقیت را تضمین خواهیم کرد. می‌دانیم حوزه‌هایی خواهند بود که در آن اختلاف خواهیم داشت اما آنجایی که منافع مشترک خواهیم داشت با هم همکاری خواهیم کرد. وزیر خارجه انگلیس افزود: در مبارزه با داعش در عراق و سوریه همکاری خواهیم کرد، نکته مهم این است که الان کانالی برای تماس داریم. وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی گفت: نکته مهم در روابط سیاسی گفت‌وگوی منظم است و مهم‌ترین نکته برای گفت‌وگو بازگشایی سفارتخانه‌هاست. ما با گفت‌وگو اعتماد و تفاهم ایجاد می‌کنیم؛ دیدارهای بسیار خوبی داشتیم. در ادامه وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به خبرنگار رویترز گفت: ما با انگلستان‌ روابط سیاسی داشتیم که مدتی با دشواری روبه‌رو شده بود. وضعیت ما با آمریکا‌ متفاوت است. مردم ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا نگرانی‌های جدی دارند. وضعیت ما با آمریکا در مقایسه با وضعیت ما با کشورهای دیگر متفاوت است. گفتنی است؛ همزمان با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، در لندن نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی بازگشایی و محمدحسن حبیب‌الله‌زاده به عنوان کاردار ایران در انگلیس به صورت رسمی مشغول به کار شد.
حبیب‌الله‌زاده طی گفت و گویی تاکید کرد موضوع انتخاب سفیر ایران در انگلیس فعلا در دستور کار وزارت امور خارجه قرار ندارد.

بازداشت معترضان به بازگشایی سفارت انگلیس
جمعی از مردم و دانشجویان عصر دیروز در اعتراض به بازگشایی سفارت انگلیس در مقابل این سفارتخانه تجمع کردند و نیروی انتظامی تعدادی از آنان را بازداشت کرد. در پی بازگشایی سفارت انگلیس در ایران تعدادی از مردم و دانشجویان، عصر دیروز با تجمع در مقابل سفارت انگلیس اعتراض خود را نسبت به بازگشایی این سفارت اعلام کردند. به گزارش فارس، معترضان که از روزهای قبل اعلام کرده بودند در صورت بازگشایی سفارت انگلیس بدون معذرت‌خواهی این کشور از ملت ایران و عدم شفاف‌سازی دولت نسبت به بازگشایی مجدد این سفارتخانه، تجمع خواهند کرد؛ عصر دیروز در حالی که تدابیر شدید امنیتی در مقابل سفارت انگلیس برقرار بود تجمع خود را آغاز کردند و نیروی انتظامی تعدادی از مردم و دانشجویان معترض و تعدادی از عکاسان و خبرنگاران از جمله عکاس و خبرنگار فارس را که برای پوشش این تجمع حاضر بودند، بازداشت کرد. «مرگ بر انگلیس»،«مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر سازشکار» و «خمینی شاهد باش ما اعتراض کردیم» از جمله شعارهایی بود که در مقابل سفارتخانه‌ سر داده شد. حامد اسماعیلی، مهدی روح‌اللهی، علیرضا دهقانی و میلاد چاردولی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هستند که در تجمع دیروز بازداشت شدند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: